torstai 13. joulukuuta 2012

Världens bästa lussekatter!

Räknade just att jag nu bott hälften av mitt liv i Sverige och andra hälften i Finland. Just vid juletid så märker man att man är starkt påverkad av båda ländernas traditioner. När det gäller lussekatter så tycker jag att de ska man äta på luciadagen. När jag träffade min man för nästan 13 år sedan så bakade svärmor de till julen och det tyckte jag var lite konstigt. Men de heter också saffranbullar i Finland för Luciadagen är inte så märkvärdig för finländarna som den är för svenska folket :) Nu vill jag föra luciatraditionen vidare till mina barn för jag minns alltid att det var en viktig dag i våran familj. Som tur så bor min pappa och mamma, syster och bror fortfarande i Sverige så jag ännu får känna mig lite svensk ibland :) Jag har verkligen tur som får välja t ex julmat från två olika länder och handla först i Finland och sen i Sverige :) På julafton vill jag se Svensson Svensson och Kalle Anka, i Finland är det nåt helt annat man ska titta på. Så allt blir dubbelt för mig och det är nåt jag älskar och något som våra barn också kommer att få älska :) men nu får ni se mina lussekatter och de blev riktigt goda med Leilas recept som du hittar här! Super bra recept, inte alls torra  
och tråkiga. Nam!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)