sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Mariannecrush cupcakes


Idag bakade jag smarrigt goda Mariannecrush cupcakes. Dekorerade de med sockermassa och Dr. Oetkers Love strössel. De här blir supergoda till alla hjärtans dag! Oftast brukar jag spritsa grädde på mina cupcakes men nu ville jag prova på något nytt. Att dekorera med sockermassa gick ju riktigt smidigt och det var mycket lättare och roligare än vad jag hade tänkt mig. Nu gäller det bara att hitta på en massa roligt till barnkalaset på torsdag för jag vill så gärna göra lite mer dekorationer på cupcakesen för nu är det bara min fantasi som sätter gränser :)

Här kommer receptet för Mariannecrush cupcakes.
24 st
  • 100 g margarin
  • 3 ägg
  • 3 dl socker
  • 4 1/2 dl vetemjöl
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 1/2 dl mjölk
  • 2 msk kakao
  • 1 1/2 dl mariannecrush
  • 50g smält choklad

Vispa ägg och socker så att det blir riktigt poröst och luftigt. Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakaon och sikta blandningen ner i smeten. Rör ihop väldigt försiktigt men blanda väl. Rör ner smälta margarinet, mjölken, mariannecrush och den smälta chokladen. Blanda försiktigt ihop till en jämn smet. Häll degen i muffinsformarna. Grädda i ugnen min i 175 grader. Större tårtbotten ca 16-18 minuter i 200 grader. Dekorera.


Tänään valmistui Mariannecrush cupcakes leivoksia. Päällä sokerimassaa ja Dr.Oetkerin Love koristerakeita. Nämä sopivat hyvin ystävänpäivän tarjoiltaviksi. Yleensä olen pursottanut päällisen, mutta nyt halusin kokeilla jotain uutta. Sokerimassalla päällystäminen olikin yllättävän helppoa ja tässä on vain mielikuvitus rajana. Nämä nyt tällaisia yksinkertaisempia, mutta lasten kutsuille voisi loihtia jotain ihan uutta. Toivottavasti keksin jotain torstaihin mennessä :)

Tässä ohje, joka on peräisin Hellapoliisin sivuilta.
 24kpl
  • 100 g margariinia
  • 3 kananmunaa
  • 3 dl sokeria 
  • 4 1/2 dl vehnäjauhoja 
  • 3 tl leivinjauhetta 
  • 3 tl vaniljasokeria 
  • 1 1/2 dl maitoa 
  • 2 rkl kaakaojauhetta 
  • 1 1/2 dl mariannecrushia
  • 50g sulatettua suklaata

Vatkaa sokeri ja munat vaahdoksi. Lisää kuivat aineet siivilän läpi ja sekoita joukkoon sulatettu rasva, maito, mariannemurska ja sulatettu suklaa. Sekoita kunnolla, mutta vain sen verran, että taikina on tasainen. Jaa muffinssi- vuokiin. Paista 200 ’C n. 16-18 min.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)